12.01.2015 г.

Колко скъпа кола мога да си позволя?



Според мен, тук трябва да се спазва правилото до 10% от парите ти да са вложени в кола (автомобил)? Например имате 30 000 лв. в банката, можете да си купите лек автомобил за 3 000 лв.

Ако имате апартамент на ваше име, не го считайте за актив. Тоест не можете да направите сметката, имам апартамент за 100 000 лв. (изплатен), имам 20 000 лв. в банката, значи мога да си купя кола за 12 000 лв., защото това ще е 10% от активите ми.  Първо апартамента не е актив, а полуактив, нещо като нито риба нито рак.

За пари се броят само тези, които можете да използвате бързо „за да ги врътнете“ и да ги увеличите. Тоест само ликвидните ви неща (които бързо могат да бъдат обърнати в кеш). Апартаментът се продава бавно и трудно, но разбира се, може да му направите бърза ипотека и да рискувате, но ако нямате опит във „врътките“ рискувате много. Също така не броим за обръщане в пари използването на лихвари, заложни къщи и други услуги за аутсайдери.

Затова дайте само 6 000 лв. за кола, останалите 54 000 лв. дръжте на депозит и когато се появи възможност бързо да ги увеличите, действате и ги увеличавате на 108 000 лв. и пак на депозит.

Разбира се не е хубаво тези 54 000 лв. да ги „издухате“ за текущо потребление, екскурзии, ремонти, а да ги пазите, дори на мижавите лихви е по-добре от кръгла 0 в банката.

Другият вариант е да направите „бъдеща сметка“. Примерно спестявате по 1 000 лв. на месец. След 3 г. това ще са 36 000 лв. Решавате, че още сега ще си вземете кола за 3 600 лв. или 10% от бъдещите спестявания. Спестявате 3-4 месеца, купувате си кола за 3 600 лв. и после продължавате да трупате в банката, в очакване на възможност да умножите парите си.

Разбира се това е лично мнение и никой не трябва да го следва. Масово хората имат 20 000 лв. изкарани от наследство или къртовски труд и ги издухват за кола. Или нямат 5 лв. заделени настрана, теглят кредит за 30 000 лв. и си взимат БМВ. Комплексите си имат своята цена... и тя е висока...

Ето и два коментара от приятели по темата във фейсбук

Никола Йорданов:
Ако позволиш, едно уточнение. Зависи за какво е колата. Ако ще караш 5000 км на година (ходиш на работа в София и 1-2 пъти на море или друго) си прав. Ако работата ти предполага да пътуваш по 15000 на година е друго. Ако ще правиш бизнес, такси или куриер, е трето.

Алекси Андонов:
Преди да си зададеш въпрос, колко скъпа кола да си купя, е добре да си зададеш въпроса имам ли нужда изобщо кола? Ако нямаш деца, живеееш в район с добър градски транспорт, но с лоши условия за паркиране, колата може само да ти увеличи проблемите вместо да ти ги реши.

Александър Ненов
: Коментара на Алекси е много точен. Освен това е добре в сумата за кола да се имат предвид и разходите за гориво, застраховки, консумативи. Така една кола от 6 000 лв. може да се окаже, че на 3-тата година ни е струвала над 20 000 лв.
И още нещо - не пр
иемам правилото за 10-те процента, защото ако реализирам сделка за 1 милион значи ли това, че трябва да си купя кола за 100 000 лв? Отговора според мен е НЕ. Всеки трябва да купува кола, ако му трябва, спрямо конкретните нужди, а не спрямо желанията си. Тоест ако сега кола за 25 000 ми върши работа, не виждам причина ако изкарвам 10 пъти повече да взема 10 пъти по-скъпа кола. Замислете се дали имате нужда от джанти струващи 30% от стойността на колата, златни дръжки и други подобни глупости

Васко Златанов:
Мисля, че нещата опират до възвръщаемост. Имам предвид, че всеки може да си сметне, какво заделя като "бели пари за черни дни" и с какъв темп ги заделя. Същото важи и за амортизацията на колата. Една кола от 20'000 лв., ще й падне стойността ,много по-бързо от една кола от 5'000. В случая за 2 години, ако и двете коли поевтиняват с 50%, то едната ще е вече на - 10'000 лв., а другата на -2500 лв. Това означава, че човек трябва да задели в сметката си най-малко тия пари за 2 години, и то САМО ако живее за да кара автомобил и да поддържа същия стандарт.
В единия случай парите са около 400 лв. на месец, а в другия около 100 лв. Това по друг начин казано - автомобилът ти трябва да изкара тия пари, а не докато бачкаш на държавна работа по 5 дни в седмицата, а колата стой в гаража и събота и неделя се мие и "проветрява"

Алекси Андонов:
При мен гъзарията е на нулева стойност, но може да има хора при които да има някаква стойност. Важното обаче е правилно да я остойностиш Някой път обаче и анти гъзарията може да има стойност когато човек иска да съзнателно да се покаже колко е скромен, като президента на Уругвай http://static.economic.bg/news/4/36325/item_josemujica.jpg

Стоян Недин: Даже 5%.

Борислав Ников:
Зависи, но за лично ползване и аз мисля, че 10% е добра граница.

Мила Стоянова:
Каква кола ще си купиш, зависи и от държавата. Ако в Канада караме кола за 10% от спестяванията си, ще фалираме от ремонти по нея. Тук това е скъпо удоволствие. Добро решение тук е да си вземеш нова кола на лизинг, караш 4 години и я подменяш с нова. Базовият модел на Хонда сивик например можеш да си вземеш за около 200 долара на месец. Няма начална вноска. И хубавата част е, че ако колата я потрошиш и я обявят за тотална щета, лизингът приключва. Нямаш разход по потрошената кола. Отиваш и си взимаш нова кола от друг дилър.

Васил Пеев:
Tvurdo podkrepiam statiata,daje misliq,che i 10% sa mnogo. No v Bulgaria vaji, "Ot stud umri,guzar budi"!

Георги Янчев:
Колата е текущ разход и според мен е по-правилно да е процент от доходите, а не от активите.

Веско Златанов:
Съгласен с Georgi Yanchev, дори написах нещо по-горе по-конкретно мнение. Бих добавил ДОХОДИТЕ, ако идват от колата или РАЗХОДИТЕ, които биха намалели отново от КОЛАТА. Процента дали да е 10 или 110 не е от значение. Възвращаемостта е важна, т.е. инвестицията да носи позитиви, всичко опира до финансовата култура, но това е друга тема за дискусия.

Dess DC:
Дали една кола е 5000 лева или 20.000 лева няма значение. Важно е колко ще Ви е излязла на изминат километър след последваща подажба след 7 години и включени разходи за гориво, обслужване, амортизации, данъци, застаховки, паркинг, автомивки и т.н. На нова Dacia и 20.000 км годишно шофиране разходите стъпват средно на 40 ст. на километър. Заради лошото качество на таксиметровите автомобили и високата конкуренция в бранша изполването на таксита от хора, които не шофират над 10.000 км/г е препоръчително също и с оглед на точност, надеждност, предпазване от неочаквани разходи, икономичност и възможност за комбиниране с публичен транспорт.Коли под 5.000 евро в Европа се смятат за неизгодни, несигурни и към края на продуктовия си живот. Обикновено европейците не инвестират в тяхната подръжка с цел да спестят пари за новия си автомобил. В България естествено им превъртат километражите и полират. Моето мнение е, че Бог трябва да пази България, защото от тарикатлъци и икономисване хората са стигнали до ниво на нулева покупателна способност и не им остава друго освен да се радват на боклуци, стари андроиди и автомобили пред скрап

Ана Черногорова:
Mariqncho, spored men vseki sam ptecenqva kolko da otdeli za kola ne e tochno vupros samo na finansi I izchisleniq. Ima mn hora , koito nqma kude da jiveqt no predpochitat da imat opredelena kpla I tam nalivat pari. Lichno za sebe si ne bih postupila taka, kolata e sredstvo koeto mi e neobhodimo I nishto poveche. V Bg kudeto I da vlojish pari se okazva che mogat da se izpurzalqt mnogo tunkooo....

Моя си работа:
Az dadoh 1000 leva za elektricheski velosiped, 2 godini 7km do work/back, tova sa 14 kilometra na den, 300 na mesec, 3000 na godina. 1 mesec v godinata e' gadno, ostanalite ne e' nuzhno poveche drehi otkolkoto pri chakane na gradskiq transport. S avtomobil bi mi struvalo: - 70/80 lv benzin na mesec, zimni gumi zastrahovka danak drughi eventualni - okolo 2000 na godina MINIMUM, bez da broim obezcenka na avtomobila. Avtomobil triabva za semeistvo, ako ima vila, i za moreto.

Пенчо Иванов:
Принципно неправилна е постановката да се определя покупката на кола като процент от едно или друго. Колата не е инвестиция, тя е необходимост. И се съобразява с нуждите и приоритетите на купуващия. Ако купуваш семейна кола с която ще ходите на почивки и екскурзии най-важна ти сигурността и удобството. Ако е за бизнес има десетки варианти в зависимост за какво ще я използва човек и какъв е бизнеса. Няма перфектно правило, че колата е толкова процента от еди какво си и трябва да е еди каква си. Важно е човек като се качи в колата да се чувства удобно в нея, да му е удобно за каране. Има също така и чисто субективни пристрастия към тип кола, към конкретна марка и т.н. които също са важни. Изобщо парите са на едно от последните места при избора на кола. Първо е целта, необходимостта, целесъобразността и субективните аргументи и чак след това се гледа дали влиза в ценовата рамка, която може да си позволи човек. След това започват компромисите и така докато се постигне целта...

Стою Миков:
Vsi4ko spored nujdite. Nikoi ne si kupuva bager za da si kopae saksiqta. Strarata kola e kato starata jena - trqbvat mnogo kozmetika i ymeniq.

Любен Друмев:
Кеф цена няма! Има хора, за които колата е и емоция и цената е последното, което гледат. Ако търсите просто средство за придвижване, купувайте кола, която можете да си позволите да я поддържате. И както са казали добрите стари англичани и тук важи правилото "евтиното е скъпо".



Вижте другите постинги от този блог за лични финанси:
Как да си изберете съпруг, с когото ще сте добре финансово?
Защо хората инвестират в неща с вероятност за успех под 70%?
Доброволна делба на наследство - стратегии
Защо българинът учи синовете си да лапат ... ауспуси ?!? Споделяне на знание или да обменим хитрините в живота
Фонд Ремонти – доказателство, че българинът не разбира жилищната инвестиция

5 примера за желязна финансова дисциплина или как да спасим парите си от себе си
Финансови задачи, които всеки трябва да може да реши
Батя: Непоправим оптимист съм за БФБ и за България като цяло
Анкета за пречките пред финансовото щастие
Как се започва с инвестиции в български акции?
Имате ли списък с притежанията си и класирате ли ги по доходност и риск?
FOREX - един от масовите начини да си загубиш парите, времето и живота
А. Андонов: Тестът за добрия инвеститор е дали може да продава на загуба
Спредът или ужасът на пазарите, това което ви отказва да купувате и продавате!
Този, който цял ден работи, няма време да печели пари - Джон Рокфелер
Моделът на Уорън Бъфет е лесен и достъпен дори за хора с 1 000 лв.
Трябва да спестявате поне 30% от доходите си, за да имате достойна пенсия
Смисълът на търговията и защо всеки трябва да е търговец
Дали ставам по-богат или по-беден с всеки изхарчен лев?
Кой е най-бързият начин за осигуряване на пари (ликвидност)?
На лов за Ментор, или кой да ни научи на нещо?
Кой е най-бързият начин за осигуряване на пари (ликвидност)?
„Бързо дошли, бързо отишли“ или кога хората са максимално глупави (заслепени)
Пари назаем - 11 причини, защо да не даваме
6-те мислещи шапки – или как да започнем да мислим
Как да изкарвате повече? Може би да работите на 4-часов ден, но на две или три места
Защо се помнят първите 10 000, 100 000 и 1 000 000 лв., после е лесно
Странни, но ефективни и забавни начини за спестяване
Безработна си купува GSM за 1 200 лв., да в България е нормално

Виновен ли е Кийосаки за слабата световна икономика? Вдигането на летвата, основен проблем пред повишение на личното богатство

Ето как типичният българин харчи 100 000 лв. за нула време

Смисълът на спестовната животозастраховка в два реда
А. Андонов: Вещоманите рядко могат да управляват парите си рационално
С чорбаджията ортак не ставай, на бедния пари не давай и на жена си нищо не казвай
Кредитната карта е уникален продукт, който трябва да се притежава
Когато парите ви станат много повече от финансовия ви акъл....

Тото, лото, лотария, 6 от 49 и други, които са безсмислени според мен
На кои въпроси, трябва да си отговорим, когато започваме инвестиция?
Колко скъпа кола мога да си позволя?
Потребителски кредит: Как банките твърдят, че ви дават 10 000 лв., а ви дават само 3 270 лв. или с 67% по-малко
Как да защитите имотите си от кражба?


Отдясно ще видите: "Известяване за нови публикации" чрез e-mail. Моля използвайте опцията за бъдещите публикации

Любима книга: Нова земя на Екхарт Толе, можете да я свалите във формат txt оттук
Също така книгата Спокойният ум.

3 коментара:

Unknown каза...

horata masovo rabotqt za po 300-400 leva na mesec kvi sa tia pari det gi plqmpate sofia ne e bylgaria nau4ete se

Unknown каза...

Това са пълни глупости. Няма никакво значение какви пари имате в банката, а какви пари изкарвате на месец/година. Това, че нямам 100000 лв. в банката не означава, че не мога да си позволя кола за 10000 лв., ако изкарвам по 2000-3000 лв. на месец. И не работя в София, а от "провинцията". :)

Анонимен каза...

За колата всеки си решава колко може да отдели. Най-тежка финансово е първата година.

По мое мнение в българия хората не инвестират в ремонти, и това е ужасно за следващите собственици на колата. Затова и аз не копувам коли от хора. Предпочитам автокъщата да ми е сменила половината части на колата с такива от Голф (хонда с голф части, истинска ситуация), и да е сменила и боядисала вратите на ударената кола, отколкото да се кача в барака дето са я слушали как едно и също нещо трака в продължение на 3г, и накрая решили да продадат щото не им се дават 200 лв за ремонт.

Та по темата - според мен колата трябва да се сметне в брой заплати (100% от заплатата). Намирам сумата от 3-4 заплати като идеалната среда. Това е нещо супер достъпно - което можеш да ремонтираш, поддържаш, зареждаш и оборудваш на цена от още 3 заплати в рамките на първата година.

Когато вече искаш да си гъзар - инвестираш в кола 6-8-10 заплати, което с ремонтите през първата година стъпва на пълни 12 месечни заплати. В българия масово има хора които инвестират точно по този начин - 12 пълни заплати на изплащане за 5г и повече, и ремонти се правят когато почне да пуши колата.

...

Най-уникалното нещо е ксенон на голф и други коли за под 2000лв, сложен пред блока, нерегулиран и светещ вечер на всеки пред теб... Загледайте се в колата пред вас - ако се вижда черта на нивото на стоповете когато сте на 1м разстояние - всичко е наред и не пречите на водача пред вас. Обаче ако свети целия таван на джипа пред вас - то има сериозен проблем, и по добре инвестирайте 10лв за професионално регулиране на фаровете, или просто застанете пред колата и свалете лъча до под колената... И имайте едно на ум - ако не се вижда черта ясно, значи ксенона ви е изгорил и опушил фаровете, и те вече са за изхвърляне...

Публикуване на коментар

Моля пишете по темата